انتشار کتاب پژوهشنامه تبلیغات

کتاب پژوهشنامه تبلیغات توسط  پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

در مقدمه کتاب آمده است: امروزه تبلیغات به لحاظ سازوکار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنhttp://t.assadi.googlepages.com/160315781575157616621688160816071588.jpg در جامعه یکی از موضوع‌های مهم و قابل توجهو اثر گذار به شمار می‌آید. اهمیت موضوع تبلیغ در حوزه‌های مختلف به حدی است که یکی از بخشهای مهم اقتصادی را به ویژه در جهان صنعتی شکل می‌بخشد. به طوری که سالانه میلیاردها دلار در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود. گزارش کتاب سال انگلستان حاکی از آن است که این کشور در سال 2003 میلادی در مجموع 227/17 بیلیون پوند فقط در حوزه تبلیغات تجاری هزینه کرده است.

این کتاب درچهار فصل ،ویژه مخاطبان خاص انتشار یافته است. در فصل اول کتاب به کلیات پژوهش در مورد طرح موضوع،‌اصول و مبانی، اهداف، سوال‌های اساسی،‌تعاریف و مفاهیم،‌روش بررسی و رویکردهای تبلیغات تجاری در ایران (گذشته و وضع موجوداختصاص یافته است.

در بخش رویکردهای تبلیغات تجاری در ایران، رویکرد منفی تبلیغات تجاری، رویکرد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اطلاع‌رسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. رویکرد مصرف‌گرایی و چالش‌های پیش روی تبلیغات که شامل مسایل و مشکلات اقتصادی، مدیریت و نیروی انسانی، آموزش و پژوهش و ... است نیز ارایه شده است.

فصل دوم این کتاب  شامل مروری بر ادبیات نظری و تجربی انجام شده در ایران و سایر کشورها است که بخش عمده ای از آنرا مطالعات تئوری در زمینه تبلیغات تجاری شکل می دهد،  در این مبحث مطالب ارزشمندی شامل رویکردهای  مثبت و منفی به تبلیغات از دیدگاههای‌ فرهنگ شناسی، جامعه شناسی،روانشناسی، اقتصاد و بررسی‌های مربوط به تاثیر تبلیغات تجاری و ... مطرح شده است.

فصل سوم کتاب به یافته‌های پژوهشی گروه تبلیغات اختصاص یافته است که سه پژوهش نوین در تبلیغات تجاری ایران را ارائه می کند. فصل چهارم هم کاربرد یافته‌های پژوهشی و فراتحلیل شامل ارزیابی و جمع‌بندی پژوهش‌ها و راهکار‌های برون رفت از وضعیت موجود تبلیغات ایران را نشان میدهد.

دکتر محمدرضا رسولی